Film is emotie #1: De kracht van goede belichting

Het doel van elke film is de kijker meenemen in een emotionele rollercoaster. Of dit een feature is of een viral van enkele minuten, wat we maken is emotie in beeld, met als doel dat de kijker hierdoor geraakt wordt. Kadrering, belichting, spel, setdesign, montage.. ontzettend veel onderdelen in het filmmaken kunnen dit doel versterken.

Hierin speelt geloofwaardigheid een belangrijke rol. We moeten geloven dat dit echt zou kunnen zijn. In deze blog ga ik schrijven over de diverse technieken in het filmmakersproces die hiervoor gebruikt worden.

Belichting

Belichting kan de geloofwaardigheid van een scene versterken door de suggestie van diepte.

Je kijkt natuurlijk naar een plat scherm, maar door een juiste belichting lijkt een beeld diepte te krijgen. Neem een gezicht. Vaak is deze belicht door drie lichtbronnen.

De eerste lamp belicht het gezicht schuin van voren, de keylight. Deze geeft het meeste licht. Deze schijnt op de kant van het gezicht die het verst van de kijker verwijderd is, waardoor de gezichtshelft aan de kant van de kijker donkerder is. De simpele reden waarom dit niet andersom is, is omdat anders het beeld plat zou worden en er geen diepte meer gesuggereerd wordt.

Een tweede lamp belicht ook schuin van voren, maar vult het donkere gedeelte van het gezicht in. Hoe dramatischer de scene, hoe minder deze lamp gebruikt wordt.

Een derde lamp belicht de achterkant en bovenkant van het hoofd, zodat het hele hoofd door een dun lijntje licht los komt te staan van de achtergrond. Ook weer bedoeld om de gelaagdheid van het beeld te versterken, waardoor er meer diepte lijkt te zijn. Maar ook om nadruk te leggen waar de kijker moet kijken.

Oneshot INT Car Dark 024

Sommige scenes gaan echter juist uit van de natuurlijke belichting van de locatie, omdat ze stellen dat er niets geloofwaardiger is dan het licht van de lichtbronnen die er al zijn. Dit geeft vaak een docu achtige feel bij de kijker en kan soms juist een scene nog realistischer maken.

Belichting stuurt de aandacht van de kijker

Door te spelen met licht en donker en beweging kan de aandacht van de kijker gestuurd worden. Je oog glijdt af naar de plek waar het licht is. Door deze manipulatie kan je aandacht heel gericht gestuurd worden naar dat gedeelte op het scherm dat de emotionele lading het meest overbrengt.

Belichting versterkt de emotie van het karakter

Ik denk dat deze voor zichzelf spreekt. Met licht, donker en kleur is heel veel emotie in een beeld uit te drukken en te versterken. Hierin speelt de psychologie achter kleur een grote rol. Zo staat blauw voor koud, kil, zakelijk. En rood voor bijvoorbeeld voor gevaar, lust, liefde, warmte en geborgenheid.

1a in love

 

De volgende blog ga ik verder in op hoe kadrering een rol kan spelen om een emotionele lading van een scene te versterken.

Bedankt voor het lezen!